Sivut

1.10.2017

Vegaaniurheilijan haaste nro 4: B12-vitamiini


B12-vitamiinin tarve on aikuisilla 2 µg vuorokaudessa. Sen puute aiheuttaa megaloblastista anemiaa, jossa punasolujen määrä on normaali suurempi. B12-vitamiinin saanti on vegaanille haaste siitä syystä että sitä on luontaisesti vain eläinperäisessä ruoassa. Mahdotonta B12-vitamiinin riittävä saanti ei vegaanille silti ole.

Vaikka vegaanin tuleekin aina käyttää B12-vitamiinilisää, ruokavaliosta on mahdollista saada B12-vitamiinia vaikka sitä ei kasviperäisessä ruoassa luontaisesti olekaan. Kasviperäisiin maidonkorvikkeisiin (kaura-, manteli ym. juomat) lisätään nimittäin B12-vitamiinia. Toisaalta lisäämällä ruokavalioon maitotuotteita eli rupeamalla laktovegetaristiksi on B12-vitamiinin tarve erittäin helppo tyydyttää. Samalla kohenee proteiininkin laatu.

Jos olet kasvisruokavaliota noudattava urheilija ja haluat tsekata ravitsemuksesi vimpan päälle kuntoon, tilaa minulta kasvisruokavaliota noudattavan urheilijan tsekkauspaketti: lisää tietoa paketista löydät tästä.

2 kommenttia:

  1. Mulla just mitattiin, kun en syö juurikaan lihaa enkä käytä maitotuotteita. Arvo oli ,1100. Siis älyttömän korkea. Yläviitearvohan on.jotain 700. Söin b12 purkista. Lääkäri ei sanonut siitä sen kummempaa. Mitä mieltä sinä olet? Lopetin tietenkin vitamiinit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo pillereistähän saa helposti liikaa vitamiineja. Kannattaa tehdä juuri näin eli jos tasot noin paljon yli ylärajan, pienempi päiväannos käyttöön.

      Poista