Sivut

31.3.2017

Mitä lisäravinteita kuntoilija tarvitsee?



Satuin lukemaan eräästä apteekkilehdestä jutun, jossa tavallista kuntolenkkeilijää neuvottiin käyttämään lisäravinteita. Juttu oli oikeasti aika hurja ja täysin överiksi vedetty - siinä kerrottiin kuinka keho alkaa syömään ravinteita omista kudoksista ellei se saa HETI lenkin jälkeen polttoainetta. Jutussa korostettiin myös kuinka tärkeää on että palautusjuoman proteiini on tarkkaan pilkottu jolloin ravintoaineet ovat kehon käytettävissä SAMAN TIEN. Jos lenkin jälkeen on tunti ilman ruokaa, palautusjuomassa täytyy olla olla myös hiilaria.

On melko totta että palautusjuoma voi edistää palautumista. Kokonaan eri asia on, onko tällä yhtään mitään merkitystä.

Jos käyt lenkillä 3-4 kertaa viikossa ja juokset kuntoa kohottaaksesi ja hallitaksesi painoasi, palautumisella ei ole niin kiire. Meillä on sellainen käsite kuin anabolinen ikkuna, joka tarkoittaa sitä että tietyn ajan päästä treenistä tulee saada ravintoa. Ennen luulimme että tämä ikkuna on avoinna vain lyhyen aikaa kun taas nykyään tiedämme että ikkuna on apposen avoinna pidemmän aikaa.

Huippu-urheilijallekin palautusjuoman hyöty on kyseenalainen niin kauan kun ravinnon nauttiminen on muuten fiksusti mietitty. Tavalliselle ihmiselle palautusjuomien neuvominen on turhaa hifistelyä. Siitä tulee myös turhia kaloreita. Keskity mieluummin oikeaan ruokaan ja syö lenkin jälkeen vaikka ruisleipä ja mandariini.