Sivut

10.11.2015

Miksi laihduttaminen ja dieetit on hömppää


Näin syksyllä netti ja ihmisten päät on täynnä kaikenlaisia ajatuksia ja toiveita laihduttamisesta. Netti on pullollaan erilaisia tahoja jotka tarjoaa laihdutuskuureja ja "keinoa päästä pysyvästi ja kestävästi hyvään kuntoon" jne.

Olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä, että laihduttaminen ja dieettaaminen palvelee ainoastaan yhtä tahoa ja tämä taho on sen ympärillä pyörivä teollisuus/bisnes. Kuntosalit, lisäravinnemyyjät, superfood-markkinoijat, pillerit, pallerit ja pullerit. Laihduttaminen ei millään tavalla edistä tavallisen (ylipainoisen) ihmisen terveyttä. Se on pelkkä myynnin väline.

On vastenmielistä kuunnella kun pt kehottaa asiakastaan että "Yritä nyt tsempata vielä muutama viikko niin sitten ollaan siinä sun painotavotteessa." Tekisi mieli mennä samantien keskeyttämään tilanne ja kysymään, mitä h...ettiä tässä nyt on homman nimi?

Moni ihminen toden totta ymmärtää terveellisen elämän ja painonhallinnan kuureiksi, ja osasyynä varmasti on meidän terveysalan ihmisten lietsoma kuuriluontoinen ajattelu.

Itse näen, että ensimmäinen askel kohti pysyvää normaalipainoa ja terveyttä on sen hyväksyminen, että normaalipaino ja painonhallinta eivät vaadi kuuria eivätkä nälkää. Ne ovat aivan normaalia perustekemistä, ei mitään ihmekikkoja.

Kun muutetaan syömistä, muutetaan ihmisen käyttäytymistä. Käyttäytymistä ei ole mahdollista muuttaa tosta vaan, vaikka olisi kuinka kova kannustus tai tsemppi. Siinä tulee lähteä pikkuhiljaa liikkeelle, aloittaa asioista yksitellen, keskittyä siihen että kun on tehnyt pari muutosta, pitää ne seuraavat pari-kolme kuukautta ja vasta sen jälkeen haastaa itseään lisää. Valitettavasti moni ihminen on niin pirun kärsimätön, että halutaan kaikki ja mieluiten HETI. "Haluan nopean startin uudella ruokavaliolla niin pääsen hommassa alkuun"-tyylinen ajattelu on ovela huijaamaan ihmistä. Jos painonhallinta on kiinni nopean, ison, kannustavan startin saamisesta heti alkuun, koko homma lähtee alusta alkaen vääristä lähtökohdista.

Ehkä tässä koko homman juju onkin: jos ihminen kuvittelee, että etenemällä alkuun valtavasti, ikäänkuin kompensoidaan myöhempi hyytyminen, eli pudotetaan nopeasti painoa, joka kannustaa eteenpäin ja jaksaa tsemppaa muutamaan kuukauden päästä, niin tervetuloa vaan epäonnistuneiden painonpudottajien joukkoon. Karu fakta nimittäin on, että sinä, kaverisi, oikeastaan melkein kuka vaan, joka yrittää pudottaa painoa, kaikista ehkä 95 % lihoo takaisin. Onko painonhallinta ja normaali paino siis tuhoon tuomittu ajatus jos olet ylipainoinen?

Ei missään nimessä - kaukana siitä! Painonhallinta on mahdollista, mutta onnistuakseen siinä tulee luopua kuuriajattelusta. Menestyksekkäässä painonhallinnassa mennään step by step, askel kerrallaan, taklataan pari asiaa kerrallaan, nautitaan niistä hienoista positiivisesta muutoksista joita ollaan saatu aikaan, sitten kun tuntuu sopivalta, mennään eteenpäin. Ettei käy niin kuin Saksan sotareissulle Neuvostoliittoon toisessa maailmansodassa: mennään liian pitkälle, omien resurssien kantamattomiin, ja lopputuloksena ollaan lähtöpistettäkin huonommassa tilanteessa.

Puhunko omien intressieni vastaisesti laittamalla kuntosalit samaan kategoriaan ihmisten laihduttamisen suhteen? En. Työskentelen itse personal trainerina Elixia Flamingon kuntokeskuksessa Vantaalla. Tiedän hyvin, että alaani vaivaa sairaalloisen kuurimainen suhtautuminen painonhallintaan. "Palkkaa PT puoleksi vuodeksi ja treenaa itsesi elämäsi kuntoon!". Oma lähestymiseni asiaan on aivan toisenlainen. Minulla on asiakkaita joista joidenkin kanssa tavataan 10 viikon ajan, toisten kanssa puolen vuoden ajan, toisten kanssa ollaan treenattu monta vuotta ja treenataan ja nautitaan edelleen. EN KOSKAAN kannusta asiakasta tekemään epärealistisia, kuurimaisia muutoksia ruokavalioon tai elintapoihin ylipäätään. Kannustan jokaista ihmistä tekemään itsensä näköisiä muutoksia, sellaisia jotka uskoo pystyvänsä pitämään myös kymmenen vuoden päästä. Niin kuin personal trainereille vetämissäni koulutuksissakin painotan, kannustan olemaan kestävän painonhallinnan PT, en kuuri-PT.

3.11.2015

Edistääkö lyhyt ateriaväli painonhallintaa?


"Monta pientä ateriaa päivässä" on teema jota kuulee usein neuvottavan painonhallinnassa. Onko tämä kuitenkaan fiksu neuvo?

Vuoden alussa ilmestyneessä yhteenvetotutkimuksessa todettiin että ei välttämättä.

Olen ja en ole samoilla linjoilla.

Olen samoilla linjoilla sen kanssa mitä tutkijat toteavat: "... the number of daily meals consumed should come down to personal choice if one’s goal is to improve body composition" elikkä henkilökohtainen mieltymys/ mikä sopii itselle parhaiten on paras päivittäisen ateriamäärän mittari. Tämä on kuitenkin kaksipiippuinen juttu.

MIKÄLI energiaa tulee yhtä paljon, sillä ei ehkä ole väliä, syökö päivässä 3 vai 5 kertaa. Mutta ainakin mitä minä asiakkaideni kanssa näen, syömällä harvemmin nälkä kasvaa usein vastustamattoman suureksi - ja se kasvu tapahtuu yleensä juuri iltaa kohden. On valitettavan tuttu kuvio kun alkupäivä mennään kevyesti ja illalla kaikki himot ryöstäytyy käsistä ja vedetään napa täyteen.

Pointtina onkin se, että kannattaa noudattaa sellaista ateriamäärää- ja rytmiä, jolla nälkäpiikit pysyvät poissa. Minun korvaani 3 kertaa kuulostaa aika vähältä määrältä, mutta jos vyötärönympäryksesi on alle 90 cm (mies) tai 80 cm (nainen), voit taputtaa itseäsi olalle ja jatkaa samaan malliin.

Jos sen sijaan kärsit nälkäpiikeistä ja syöt 3 kertaa päivässä, suosittelen lämpimästi tiivistämään ateriaväliä kokeilemalla 5 tai jopa 6 syömisen kertaa päivässä.

Entä sitten ateriarytmin säännöllisyys?

Oli aterioita sitten 3 tai 4 tai 6, säännöllinen ateriarytmi edistää terveyttä. Epäsäännöllinen ateriarytmi, eli se että aterioiden määrät ja niiden kellonajat vaihtelevat päivästä toiseen miten sattuu, taas lisää diabeteksen riskiä ja huonontaa veren kolesteroliarvoja. Valitse siis lukusi ja mene sillä.

Loppuun vielä käytännön neuvo ja suositukseni: aloita päivä tukevalla aamiaisella joka sisältää täysipainoisesti niin hiilihydraattia, proteiinia kuin rasvaakin. Syö siitä eteenpäin ateria tai välipala 2,5-4 tunnin välein. Varsinkin urheilijalle tasainen poltto- ja rakennusaineen saanti on erityisen tärkeää.

Tsemppiä!