Sivut

23.7.2015

Tarvitseeko salitreenaaja ravintolisiä?



Tässä kautta aikojen ensimmäinen juttutoiveeni!

Kaverini pyysi mua kirjoittamaan, tarvitseeko tavallinen salitreenaaja lisäravinteita ja vitamiinipillereitä? Taustana juttuun, kyseessä on nuori nainen joka treenaa salilla 4-6 kertaa viikossa. Tavoitteena hyvä kunto ja kiva kroppa. Tarvitseeko tällaisen henkilön käyttää ravintolisiä jotta hän kehittyy?


Vastaus on lyhyt ja ytimekäs: ei tarvitse.

Lisäravinteilla on mahdollista boostata kehitystä hieman ja hioa ja erinomaisessa kunnossa olevaa ruokavaliota entisestään. Esim. kreatiini lisää voimaa ja sen avulla voi saada enemmän toistoja sarjoihin.

Mutta saadakseen kehitystä? Hyvän kunnon ja kivan kropan haluavan ei todellakaan tarvitse nauttia ravintolisiä.

Hyvä pointti on tarkastella kysmystä, että mitä kehitykselle välttämätöntä ravintoainetta ei saisi tavallisesta ruoasta?

Oikeastaan ainut mieleen tuleva on vähän kalaa ja maitotuotteita syövälle D-vitamiini Suomessa, Suomen pitkän talven takia. Ja D-vitamiinilisäkin vain siinä tapauksessa että ravinnosta ei oikeasti saa riittävästi D-vitamiinia ja mittauksissa on todettu D-vitamiinitasot liian mataliksi.

Niin tylsältä ja epäseksikkäältä kun se kuulostaakin, tavallisesta ruoasta on mahdollista saada kaikkia suojaravintoaineita eli vitamiineja ja kivennäisaineita.

Entä sitten proteiinit? Eivätkö palautusjuoma ja proteiinilisät ole välttämättömiä kehitykselle?

Eivät missään nimessä. Ne voivat kyllä tuupata kehitystä vielä kovemmalle vaihteelle mutta paljon tärkeämpää on syödä riittävästi laadukasta proteiinia. Hyviä proteiininlähteitä ovat muun muassa rasvainen kala, kananmunat ja maito.

Omega-3-pillereistäkään ei tarvitse huolehtia kunhan syö riittävästi rasvaista kalaa, siemeniä, saksanpähkinää ja kylmäpuristettua rypsiöljyä.

Lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti lisä laadukkaaseen ruokavalioon. Pidemmän aikaa treenanneelle ne voivat tuoda lisäboostia treeniin ja auttaa kehittymään vieläkin pidemmälle.

Terkuin,
Petteri

Onko normaalipaino tavoiteltava asia?

Lehdissä on ollut paljon juttua kuinka ylipainoisen kannattaisi ehkä mieluummin keskittyä hyvän kunnon hankkimiseen & ylläpitämiseen kuin painon pudottamiseen. Onko tässä mitään järkeä?

Mielestäni on. Ja toisaalta voi myös olla että ei.

Ihmisen terveys ja hyvinvointi on AINA iso paketti johon kuuluu eri osa-alueita. On ihan selkeä juttu että ylipaino lisää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Toisaalta monta kiloa ekstraa lisää esim. polviin kohdistuvan nivelrikon riskiä.

Ylipainolla on siis selkeitä terveyshaittoja. Siitä ei pääse mihinkään.

Mutta voisiko olla hedelmällisempää keskittyä hyvään kuntoon ja siitä tulevaan hyvään fiilikseen?

Mun mielestä tämä on kysymys johon ei voi vastata pelkkä terveyden asiantuntija vaan vastaus on ihmisessä itsessään. Jos ihminen kokee ylipainon epämiellyttäväksi, tottakai hänen kannattaa pyrkiä siitä eroon.

Eli vaikka liika kiloihin tuijottaminen ei välttämättä ole hyvä juttu, ihmiselle itselleen saattaa olla helpottavaa pudottaa vähän painoa.

Jos taas mietitään puhtaasti terveyttä, onko kuntoon keskittyminen järkevämpi tie kuin painosta huolehtiminen?

Keskittyminen kunnon parantamiseen voi aiheuttaa sen että ylipainoinen ihminen alkaa laihtua ikään kuin huomaamatta: jos ennen ei olla liikuttu yhtään, niin 3 salitreeniä ja pari juoksua viikossa yhdistettynä terveelliseen, hyvää oloa tuovaan ruokavalioon saattaa helposti hujauttaa painon normaaliksi.

Summa summarum, ylipainon haittoja ei kannata väheksyä. Mutta keskittyminen omaan hyvinvointiin, liikuntaan ja sitä tukevaan ruokavalioon yleensä saa aikaan sen että normaali paino tulee automaattisesti.

Ps. Olen ehkä hieman puolueellinen tässä jutussa sillä oma filosofiani on enemmänkin sitä että laitetaan asiat kondikseen ja paino ja kilot tulee kuntoon nätisti siinä perässä. Hyvä esimerkki on ihminen joka mielestään VIHAA kasviksia: jos treenataan että saataisiin kasviksista luontainen osa ruokavaliota, kilojen pudottamiseen ei tarvitse ensisijaisesti keskittyä. Normaali paino on järkevien valintojen lopputulos!